Etiketter

, , , ,

Jag har också gjort slut med H&M när de slutgiltigt gick från föregångare till föredetting. Från snygga kläder, designade av någon som förstod sig på och som själv var plussize. (Att de kostade lite mer än liknande kläder i vanlig size gjorde ingenting pga lyckan att kunna köpa kläder som faktiskt passade). Sedan krympte avdelningen allt mer och började innehålla oformliga och illa sydda kläder i sprakande dödens tyg (poly-fucking-ester). När de stängde ner så gott som alla plusavdelningar ute i butikerna fick det vara nog. Tack och hej, jag förnyar inte mitt medlemskap och tänker inte ens handla schampo där längre.

Men nu pratar jag om dig, Åhléns. Å+ har varit mitt go-to-ställe när jag behöver något snabbt som passar. Dessutom har jag handlat en massa saker för alldeles för mycket pengar på varuhuset i övrigt. Har alltid gått in på hemsidan och kollat sortimentet, sedan åkt iväg till närmaste varuhus.

Den nya kampanjen verkar ju bra. Toppen med en dos antiageism och hurra för att man ska få klä sig som man vill i alla åldrar. Visst, det låter bra, men tydligen gäller det bara om man är skitsnygg och smal. Framför allt smal. Som tjock har man tydligen inget existensberättigande hos Åhlens, oavsett ålder. Ve den tjockis som vill vara exentrisk. Och snygg. Som numera inte har någon möjlighet att handla i Åhlens nya webbshop. Tack för det. Men det kanske ingen vill efter webbshopen som sådan verkligen suger. För det första går det inte att söka på plagg efter storlek, något som verkligen inte bara tjocka behöver göra. För det andra så verkar det inte finnas mycket ens i storlek XL (Åhléns XL är inte speciellt stor) utan möjligtvis large och ingenting över storlek 44.

Designen är också klumpig och dålig, känns som något från förra millenniet, designat av glada amatörer, knappast en proffsig webbshop som verkligen vill sälja saker. Hallå, 2005 ringde och ville ha tillbaka sin webbdesign, ungefär. För att tala lite uttjatat och daterat som vi gamla som försöker vara hippa gärna gör.

Mailade Åhlens och frågade om de tänkt ta bort Å+. Fick inget rakt svar. Väntar lite till, sen gör jag slut. Tyvärr måste ju vi som drar plus size leva kvar i dåliga förhållanden där vi känner oss osedda och ouppskattade lite längre än andra konsumenter.