Etiketter

Jag lyssnar väldigt ofta på ljudböcker. Började med det när jag en tid bodde så trångt att nästan hela min boksamling var magasinerad. Sedan har jag inte slutat. Nu måste jag ha en bok att lyssna på innan jag somnar. Ställer alltid in tiden på 30 minuter så att jag slipper vakna nästa morgon och få reda på upplösningen utan att ha läst boken. Det förstörde några deckare för mig (och gav mig en hel del totalskruvade drömmar). Fast jag säger att jag läst boken om någon frågar. Att svara: ”Nej, jag har hört den”, eller lyssnat på den blir så fel. Jag har ju läst boken, även om jag har hört någon annan göra det för mig. Om jag börjar lyssna på en bok och sedan somnar och bara hör första kapitlet säger jag däremot inte att jag läst den, det vore väl lite fuskigt. Att lära sig saker när man sover fungerar inte riktigt. Vi lever ju inte i Star Trek-världen än. Dessutom vill man ju ha kunskapen, inte få den inmatad i hjärnan. Vi lever ju inte i den där filmen med Arnold där man kunde få upplevelser av resor inplanterade i hjärnan. Vad heter den nu? Orkar inte ens googla. Borde förmodligen sova.

