Etiketter

, ,

Det finns många fantastiska ljudboksuppläsare. En riktigt bra, kanske en av de bästa, är Roy Dotriche som läser Game of Thrones-serien. Kan varmt rekommendera de tre första böckerna. Där är han fantastisk. Den fjärde boken, A Feast for Crows, hörde jag med en annan uppläsare som inte alls var lika bra. Men den femte boken, A Dance With Dragons, hittade jag till min stora glädje med Roy Dotrice som uppläsare. Men så glad borde jag inte ha blivit. Är en av de bästa, skrev jag, var borde jag ha skrivit. Något måste ha hänt när en riktigt bra uppläsare börjar göra kvinnoröster gälla och pipiga, som något slags skrikiga karikatyrer. Det är ganska många kvinnoröster i den boken, framför allt Daenerys, och hans pipande och skrikande i falsett gör lyssningen till en plåga snarare än ett nöje. Skaffade sedan den ”vanliga” boken eftersom jag insåg att jag aldrig skulle stå ut att lyssna på eländet en gång till. Undrar vad som hänt? Hade gubben fått en hjärnblödning eller börjat bli senil?

Har också svårt för vissa som ska artikulera alldeles för mycket. Sådant kan förstöra en hel bok. Till exempel vanligtvis utmärkta Marika Lagercrantz som läste Patti Smiths underbara Just Kids men kände sig tvingad att uttala CBGBS (sibijdjibis) som ce-be-ge-bes hela tiden. Och verkligen artikulera. Helt oförståeligt, med tanke på att hon inte läser namnen på några andra platser som de skrivs utan som de faktiskt uttalas.Har hon helt enkelt aldrig hört talas om stället eller varit där? Eller den deckare där någon väldigt noga artikulerade trädgården just så (inte trägården eller trägårn som vore mer naturligt, nej: ”hon gick ut i träd-gården”). Jag blev mer och mer irriterad och slutade nästan lyssna.

