Etiketter

,

I mitt hus har vi en matlagningsgrupp som lagar och planerar middagar för 40-70 personer lite då och då. Det kan vara lite slitigt men är otroligt roligt.

IMG_8150.jpg

Mango lassi är väl ändå en dryck?

Jag tänkte göra lassi  till ett planeringsmöte inför en indisk middag och letade recept på nätet. Undrar bara varför alla svenska lassirecept verkar ha tro att det är någon slags smoothie som är tjock och krämig. Vad jag vet så är det en ganska tunn yoghurtbaserad måltidsdryck. Försökte två gånger med olika varianter, men det blev så tjockt och mäktigt att det mer var som en efterrätt/gröt eller kräm som nästan fick ätas med sked. Med all mango som skulle hällas i så blev det ännu tjockare. Till slut bytte jag andelen yoghurt och mjölk och tog både mindre kardemumma och mango, vilket funkade utmärkt.

6 portioner:
5 dl mjölk
3 dl mild yoghurt
1/2 tsk malen kardemumma
2 dl fryst mango i bitar
Körde allt i mixer. Blev gott.
Gjorde en omgång till som blev vegansk pga laktosintolerans och komjölksallergi (getmjölk är inte så lätt att få tag på…) i gruppen.
Då använde jag havremjölk och soyayoghurt i stället. Ganska mycket dyrare, men precis lika gott och alla (även icke-allergiker) uppskattade det.