Etiketter

 

uppgfallJag är fullkomligt kär i Liv Strömqvists beskrivning av Ayn Rand och världens knasigaste och tråkigaste bestseller: Atlas Shrugged. Det är verkligen en av de allra tråkigaste böcker jag läst (statliga utredningar och telefonkatalogen inkluderat) och jag har aldrig fattat hur någon kan tycka att den är intressant. Även tokliberaler eller superkonservativa ärkekapitalister borde väl vara läskunniga och ha någon form av hjärnaktivitet, många av dem har ju faktiskt lyckats ta sig igenom skolan. Imho har den inte ens något underhållningsvärde som knaslitteratur. Min misstanke är att folk helt enkelt inte har läst den, utan att det blivit något slags masspsykos där alla som vill vara nyliberala bara ”måste” har läst den och därför säger alla att de gjort det, fast de kanske bara läst att någon på Timbro tyckte det. De borde läsa Liv Strömqvist i stället.

Avsnittet om vänsterns problem är helt på pricken och det allra roligaste är att läsa recensioner där (vänster-) människor kritiserar eller hyllar det som skrivs på ett sätt som är nästan 100 procent överensstämmande med beskrivningen av hur moralism ersätter vanligt sunt förnuft, ideologi och medmänsklighet. Snacka om ironi… Eller snarare, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Allt är bra i den här boken. Alla borde läsa den.

 

