Etiketter

, ,

51f7QIB8ivL._AA300_

Vad läser du just nu är var veckans bokbloggsfråga hos Annikas litteratur- och kulturblogg. För en gångs skull enkelt att svara på: Lord John and the Hellfire Club av Diana Gabaldon. Jag har haft den andra boken i serien, Lord John and the Private Matter, hur länge som helst, men eftersom det är den andra boken så ville jag läsa den första (som är en kortroman) innan jag fortsätter med den. Den är väldigt kort, ljudboken tar inte mer än en och en halv timme. Så jag hann faktiskt höra hela innan jag hunnit skriva klart det här.

Diana Gabaldon har bland annat skrivit Outlander-serien med historiska berättelser med inslag av tidsresor (huvudpersonen) och historisk romantik, om jag förstått det hela rätt. Många har höjt den till skyarna (den är ju tv-serie numera också) men jag har aldrig känt mig speciellt lockad av den. Lord John är en bifigur i de böckerna, som fått en alldeles egen spinoff-Spbokserie. Böckerna utspelar sig i 1700-talets England och huvudpersonen är gay, något som han givetvis måste hålla hemligt eftersom det kunde leda till dödsstraff på den tiden. Men jag måste säga att det lockar mig betydligt mer än heteroromans. Något som förmodligen inte förvånar någon som känner mig det minsta. Men det är inte så mycket romans i den här boken, mer spänning och action. Jag tänkte en hel del på Pepys Dagbok, lite samma tidsperiod, mycket peruker och alla verkar dricka som svampar, hela tiden. Men det var för kort, nu måste jag fortsätta med nästa bok.

Jag har precis avslutat två förstadelar i helt andra bokserier (vampyrvirushistorien The Strain och fantasy i Nightrunner-serien av Lynn Flewelling. Har bara läst första boken Luck in the Shadows än så länge), men kände inte för att fortsätta direkt med nästa bok. Då är det ju läge att börja på en ny serie med massor av böcker… I och för sig kan det ju aldrig vara fel. Kommer förmodligen att fortsätta med dem senare.

