Etiketter

,

Böcker i skolmiljö var ämnet för veckans bokbloggsfråga. Tror att den första bok jag läste på engelska var Enid Blytons The Twins at St Claires, som handlade om två flickor på internatskola i England. Tyvärr minns jag inte så mycket mer av den, pga att det var väldigt länge sedan. Kommer bättre ihåg Pappa Långben av Jane Webster som jag fick lite senare, när jag fyllde tio, för den har jag fortfarande kvar. Den utspelar sig till största delen på ett amerikanskt college i början av 1900-talet.

Daddy-Long-Legs1Boken består av brev som huvudpersonen Judy skriver till den okände person som gjort det

möjligt för henne att gå på college (hon är uppvuxen på ett barnhem). Men det som fastnade var framför allt den litteratur hon läser och skriver om. Flera av böckerna som nämns där har jag förstås läst själv senare (systrarna Brontë, bland annat) och när andra dykt upp i artiklar eller diskussioner så känner jag till dem, ibland utan att komma ihåg var jag läst om dem. Så det var ju ett slags bildningslitteratur, i alla fall för mig.

5450152938_270064949cMen det var egentligen inte den jag tänkte skriva om, utan om två andra böcker av det lite mer vuxna slaget som utspelar sig i universitetsmiljö. Den första är Brideshead Revisited, som jag visserligen läste efter att ha sett den första tv-serien, men har läst om fler gånger sedan dess. Det var förmodligen där mitt intresse för en viss typ av fiktion vaknade.secret_history_penguin

Den andra är The Secret History av Donna Tartt som jag också tyckte mycket om.

 

Brideshead Revisited credit: Photo: Granada Television Manchester.

Brideshead Revisited (tv-versionen från 1981 är den enda för mig.) Photo: Granada Television Manchester.

