Etiketter

Kulturkollo bad sina läsare att berätta om en sommarplåga de minns. Det första jag kom att tänka på var ett år när min bästis (detta var för 100 år sedan) varit på Öland med sin familj och det var nyckelpigeinvasion och de hade haft nyckelpigor överallt och i allting. Rena skräckfilmscenariot, tydligen, för resten av sommaren skrek hon högt så fort minsta lilla nyckelpiga närmade sig. Här är tio saker jag tycker är riktiga sommarplågor, sådant som invaderar tillvaron sommartid:

  1. Flintastekar. Riktigt äckliga köttbitar som ligger i vaccuumförpackningar, simmande i något brunt och vidrigt. Vet inget bättre sätt att säga ”Bli vegetarian nu! Direkt. Aldrig mer kött.”.
  2. Lukten av brun utan sol. Hur länge har det funnits? 50 år? Och måste det fortfarande lukta lika illa?
  3. ”Vad ska du göra i sommar?” Den eviga frågan. Ungefär lika kul som ”när är det dags”, följt av en klapp på magen som definitivt inte är där av graviditetsskäl. Nej, jag ska inte resa bort. Alla kan inte/vill inte/orkar inte göra det, din okänsliga gris. Jag ska sitta fastkedjad vid datorn och jobba, tacksåmycket.
  4. Alla listor över vad folk ska få och inte få ha på sig. De dyker alltid upp. Ska män få ha shorts på jobbet, kvinnor över en viss ålder få ha minishorts (de säger ålder men menar vikt). Jag säger bara lägg ner, jag orkar inte. Livet är tillräckligt jävligt ändå för att jag ska orka bry mig om vad andra har på sig.Aha, det var musik som menades? Sådana sommarplågor alltså. Kanske Idas sommarvisa, vet inte varför jag tycker så illa om den. Små tillkämpat käcka barn som ska låta gulliga, kunde vara soundtrack i en skräckfilm.

    tumblr_ma8jt5ChGY1qez2q6o5_500
    På frågan om vad som blir sommarplågan i år kan jag bara svara:  har ingen aning.
    Kommer förstås ihåg en massa låtar som spelats till leda och som jag helst vill förtränga.
    Den här är iallafall bra:

