Etiketter

,

När jag var på väg ut idag såg jag en liten råtta pinna över vägen. Det kanske var en mus, för den såg så liten ut. Eller också behöver jag nya glasögon. Men jag vet att det finns råttor här i närheten. Herregud, jag bor i Stockholm, här finns det råttor överallt.

Jag skriker inte högt när jag ser en råtta, men jag är inte så hemskt lockad av att ha en som husdjur, fast de som har det verkar tycka att de är väldigt gulliga och smartare än hamstrar och marsvin. Fast marsvin vinner ju söthetstävlingen alla gånger. Även om de är en meter långa och väger 100 kilo. Pratar förstås om kapybaror (kapybaras? kapybaraner?). Man får inte ha sådana som husdjur i Sverige. Men tydligen i USA, fast där verkar man ju få ha vad fan man vill som husdjur, typ en isbjörn om man känner för det. Stackars djur. Iditotiska människor, ”men han är ju så tam och gosig”, jorå. Tills han väger 400 kg och biter av en armen ”bara på lek”.

Men åter till kapybara. Jag trodde faktiskt inte att de var så stora, mer terriersize. Läste om de två som rymt från ett zoo i Toronto och lyckats hålla sig undan. Det stod att de hette Bonnie och Clyde, men om det var något de döpts till efter den lyckade rymningen framgick inte. Undrar bara hur sjutton två meterlånga marsvin kan smita? Har de ingen koll på djuren? Har de inga stängsel (Torontos zoo kanske är mer av en öppen anstalt än Kumlabunker…). Jag håller i alla fall tummarna för dem och deras liv i frihet.

Gulliga djur kan man faktiskt behöva titta på ibland…

1000@80

Gosigt.

capybaras

 

