Etiketter

Dumpster BooksTänkte bara svara lite snabbt på veckans bokbloggsfråga, som handlade om recensionsexemplar i form av pdf:er eller epub-filer. Bra eller dåligt? Jag får inte ofta recensionsex av böcker, men det har hänt. Och nej tack, om det inte är ett riktigt ex av den färdiga boken (i epub-format är helt okej) .

Men det är det ju inte. Ofta är det inte ens den sista versionen, utan något som inte ens är korrläst, dåligt redigerat, med konstiga tecken som ingen brytt sig om att ta bort. I stort sett oläsbart. För att jag ens ska bry mig om att läsa en pdf/ihophafsad epub-fil ska det vara något extraordinärt, fast kanske inte ens då. Funderade på om jag ens skulle vilja läsa nästa GoT-bok eller en ny Harry Potter i sådant format om jag fick chansen. Nä. Inte i ett sådant uselt skick.Och om det inte är för mitt eget höga nöjes skull jag läser, utan för att kunna recensera måste iallafall jag väga in språket. Det är jätteviktigt, speciellt i skönlitteratur (men om fackböcker är illa skrivna och redigerade – vem orkar läsa dem då?). Korrfel och slapp redigering drar definitivt ned betyget.

Fattar inte hur förlagen tänker som skickar ut ofärdigt material som andra ska bedöma. I tidningsvärlden jobbar man ofta med fokusgrupper som ska tala om vad de tycker om tidningen, vad som är bra och dåligt etc. Ett slags recension mao. Det bokförlagen håller på med är ungefär som att ge halvfärdiga tidningsartiklar, utskrivna på dåligt papper, till fokusgruppen och tro att de ska kunna säga något annat än att det här suger och att de inte har något som helst intresse av att läsa tidningen. Ett illa ihopslängt bokmanus kan ju aldrig få någon bra recension.

