Etiketter

En del människor, alltså. I en förening jag är med i finns det en person som gärna slänger sig med ordet demokrati ( till exempel ”Jag ÄLSKAR demokrati” – vem fan säger det när man ska presentera sig själv?) Tyckte att det var lite märkligt, för finns det någon som skulle säga något annat i en förening? Varför är man annars med i sammanhang där det förekommer omröstningar om det mesta?  Kunde lika gärna säga ”Hej jag heter Karl-Berit och jag är människa.” ”Himlen är blå.” ”Jag stängde dörren när jag gick hemifrån.”

Athena_Giustiniani

Meningslöst. Lite konstigt. Fast sedan kom jag på att människan i fråga, vi kan kalla hen Karl-Berit, hade en lite annan definition av demokrati än de flesta andra, utom möjligen Kim Jon-Un. Det K-B kallar demokrati innebär nämligen att hen får bestämma. Och göra precis som hen vill. Gärna köra över alla andra så fort tillfälle ges. Eller inte alla andra, utan bara dem K-B ogillar. Vet inte om man ska skratta eller gråta i det här läget.

