Etiketter

haveri

Aftonbladet (och en hel del andra tidningar och webbpublikationer) har tydligen inga redigerare över huvud taget längre. Att korrekturläsarna inte finns kvar vet jag. Men häromdagen läste jag en artikel där meningen ”stek han direkt” förekom (relationsråd till en kvinna med elak man). Hoppas kvinnan förstod vad skribenten tyckte att hon skulle göra, förmodligen hade det ingenting med matlagning att göra.

Att säga han och hon i stället för honom och henne var sådant jag i yngre tonåren brukade säga för att få min mamma att hoppa en halvmeter upp i luften ”Vi var hemma hos han” fick alltid en reaktion. Det har tydligen smittat av sig, jag har blivit likadan. Ja, ja, AB satsar på modernt och ”inkluderande” barnspråk tänkte jag (vem man vill inkludera vill jag inte ens spekulera i, för barn och yngre tonåringar kan väl knappast vara intresserade av relationsråd av den typen). Men när jag lite längre ned på sajten såg en annan artikel som hade rubriken ”Idkade samlag öppet” så insåg jag att det inte finns någon medveten strategi eller ens en tanke, bara ett språkligt haveri.

