Etiketter

, ,

9147903872Att många inte kan skriva rätt, till exempel skilja på exempelvis dom, de och dem kom upp till diskussion nyligen. ”Du äger din text, skriv som du vill”, var ett argument i den debatten. Det kan jag visserligen hålla med om, i alla fall det första. (Om man inte säljer sina texter till någon annan. Idag får man oftast avsäga sig den rätten, speciellt om man inte skriver/översätter under eget namn.). Sedan beror det ju på om den som skriver vill att texten ska bli läst och om den som skriver över huvud taget bryr sig om ifall den är lätt eller svår att läsa. För en del verkar det vara väldigt viktigt att stoltsera med sin okunskap. Blev lite sur när någon kommenterade ”vilket språksnobberi det blev här då”. Jag tycker nu inte att jag är speciellt språksnobbig, men det råkar vara mitt jobb att redigera och rätta andras texter.

Kom inte och säg att man kan använda ”dom” bara man är konsekvent och att det är godkänt numera (vad än ”Språket” i P1 har sagt, vilket någon sa. Jag tvivlar). Speciellt inte i akademiska uppsatser och artiklar där det borde vara lite noga med skriftspråket. Det är det inte. Den som inte anmärker på ”dom” i en uppsats borde inte syssla med språk alls. ”Dom” används bara i direkta citat. Det är talspråk och hela den där debatten om att börja använda ”dom” avslutades typ på 70-talet utan förändring. Glöm det. Den som inte kan skilja på de och dem kan nöja sig med att skriva ”de” överallt, det skär inte i ögonen lika mycket som att peta in ett ”dem” på slumpvis utvalda ställen, som många verkar tro gör texten lite snyggare. Då blir det så fel och det markerar verkligen ”jag har ingen aning om vad jag håller på med”.

Annars är regeln att om ”dom” kan bytas ut mot ”jag” så blir det ”de”. Kan ”dom” bytas ut mot ”mig” så blir det dem. Svårare än så är det inte.

Kollade upp det där med Språket i P1, för det lät så konstigt. Det visade sig vara ett förslag från en språkprofessor som ledde till en hel del debatt 2013. Många höll  inte med och det är fortfarande de/dem som gäller i skrift. Ett annat förslag av en annan språkprofessor var att bara använda de i skrift. Det är inte heller officiellt sanktionerat.

