Etiketter

,

Det börjar märkas att jag inte jobbar med dataspelare längre och får reda på vad som händer. Något som helt gått mig förbi var att det kommit en ny version av DOOM i dagarna (som inte heter 4 utan Remake). DOOM 3 missade jag helt, kanske för att jag inte hade någon speldator längre då (fast jag verkar inte ha varit ensam om det). Quake var för tråkigt, för pixligt och hade för många buggar i början.

jnK8ZiM

Doom 1 till vänster och Doom: remake till höger. Blir lite sugen…

Kan lugnt säga att DOOM är det spel jag spelat mest av alla och jag föll direkt redan när den första disketten med demoversionen landade på tidningsredaktionen där jag jobbade. Så fort spelet kom installerade jag det och satte igång. Det var helt fantastiskt och jag spelade igenom det så många gånger att jag kunde banorna utantill, både i 1:an och 2:an. Det var avkopplande, nästan meditativt på ett sätt jag inte kan förklara, att springa runt och skjuta  med hagelgevär i labyrinter där monster hela tiden hoppar fram verkar ju inte särskilt avkopplande. Fast det var det. Bättre än mindfulness, om du frågar mig. Det enda andra spel jag hängt i nästan lika mycket är Heretic, som är byggt på samma spelmotor, men med magi i stället för motorsåg.

Men det var många datorer sedan och även om den gamla pc jag hade då står och skrotar någonstans var det länge sedan jag hade någon vidare speldator.

Vid 20-årsjubiléet häromåret köpte jag i alla fall DOOM till Ipad, men det var tråkigt nog bara 1:an. Fast jag kom på att jag fortfarande kom ihåg väldigt mycket av alla banor och det var en riktig nostalgitripp. Men det är inte lika tillfredställande på den lilla skärmen i Ipad mini, så jag vill fortfarande spela igen på stor skärm och med tangentbord. Kanske måste jag skaffa Remake eftersom jag som av en slump råkar ha en ny pc … Nej, det är inte för spel, utan pga jobb. Men nytta och nöje… Kanske, undrar om jag har grafik som klarar det.

Trailern till spelet var i alla fall snygg, och bilder inifrån spelet ser mycket opixliga ut hoppas bara att spelet sedan lever upp till det…

Här är artikeln jag läste:

Älskade ultravåld – historien om DOOM (artikel på Svt om det nya Doom)

Fun fact: Jag har en gång suttit och spelat DOOM i ett kulturprogram på tv.

