Etiketter

, ,

klask

Överväger om jag ska radera ännu en vän från Fb. Och ännu en person som jag känt som en vettig människa, men som visat sig vara en idiot. Den första stod jag ut med väldigt länge, men när plötsligt en massa fb-inlägg från den bruna sidan av riksdagen började flaxa runt i flödet kände jag att det tamigfan fick vara nog. Att bara behöva bli påmind om att sådana människor existerar och sprider sin dynga gav ungefär samma känsla som att trampa i hundbajs och varför göra det frivilligt? Så min förvirrade (och tyvärr, får jag inse, ganska korkade) ex-vän fick försvinna från min Facebook (och mitt liv i övrigt också).

Men den andra vännen la upp en bild som inte bara är fullkomlig lögn utan enbart till för att sprida rassepropaganda om flyktingar till fullkomliga idioter naiva människor. Vilket torde stå klart för de flesta som har en hjärna. Ibland händer det att folk länkar till konstiga saker, men ofta är det människor som ändå inte har speciellt mycket mellan öronen och alternerar mellan att dela bilder av söta djur, krystade citat om positivt tänkande (HATAR dem!) och artiklar om sådana det är synd om. Ingen urskillning, mao. De brukar också bli otroligt generade och be om ursäkt för att de inte tänkt sig för om någon lite försynt påpekar att Avpixlat kanske inte är en helt okej källa. Men den här personen trodde jag uppriktigt var en bra människa. Och så dum i huvudet trodde jag inte att hen var. När någon annan kritiserade hens val av artikel och hotade med att säga upp bekantskapen så säger personen: ”Men jag la ju bara upp det för att väcka debatt”. Det var nog det mest idiotiska jag hört. Föreslår att hen lägger upp ”Jorden är platt” eller ”Elvis jobbar på Ica” nästa gång, för det är lika sant (fast om hen lagt upp det ”för att väcka debatt” hade det åtminstone varit roligt, nu är det bara sorgligt). Men även om hen gör det kommer jag i alla fall inte att läsa det.

PS. Klas Katt-bilden ovan satt en gång på min dator på ett jobb jag hade. En av de andra som jobbade där frågade lite surt om ”jag tyckte att de andra på jobbet var idioter” (vet ej varför hen genast associerade sig själv med en tecknad gris…). Självklart svarade jag väluppfostrat nej på frågan. Fast jag tänkte något helt annat. DS.

