Etiketter

Veckans bokbloggsfråga var följande: Pest eller kolera? Vad skulle du välja: att bara få läsa en bok om året eller att få läsa en massa böcker utan att avsluta dem?

Nej, säger jag.Mitt svar är: Jag skulle hellre välja att få pest OCH kolera än att göra det här valet. Jag skulle inte stå ut. Måste ha läsning. En bok räcker verkligen inte, jag vill ha många och långa böcker, gärna serier.  Om inte omläsning av böcker, ljudböcker  och e-böcker räknas i det här fallet, då skulle jag kanske klara mig med en ny vanlig tryckt pappersbok om året, men bara om jag fick läsa grafiska romaner och manga dessutom.  Kanske. Fast det är tveksamt. Fast det måste väl räknas som böcker (ljudböcker och e-böcker är också böcker, serier och manga i bokform är också böcker). Utan läsning skulle jag klättra på väggarna redan första dagen och inte kunna sova/resa/åka allmänna färdmedel/handarbeta/koppla av. Att inte få läsa böcker till slut vore totalt meningslöst. Självklart börjar jag ibland på böcker som jag aldrig slutar för att de är så trista/usla/ointressanta, men om jag inte fick läsa ut de bra böckerna vore det meningslöst att ens börja.

utan bok

Att göra valet mellan bara en bok eller aldrig läsa till slut vore rena döden.

