Etiketter

Sauron_eye_barad_durEn diskussion på facebook häromdagen handlade om att många inte verkar tåla att deras favoriter och fandoms kritiserats. Det gällde främst GoT och tv-serien (där det finns en hel del att kritisera imho). Hann inte riktigt ge mig in i diskussionen, eller snarare orkade inte.

Många sa självklart, nästan bara killar, en del sa nja, mestadels tjejer. Jag vet precis varför det är så. Sällan blir man som tjej utsatt för så mycket mansplaining som när mer nördiga intressen kommer på tal eller i fandom. Minns speciellt en bekant som ägnade 20 minuter åt att göra ner Sagan om Ringen och förklara varför fantasy i allmänhet och filmen i synnerhet var så usel. Jag undrade lite försynt varför han ens sett filmen om han tyckte så illa om det. ”Jag vet ju att du är ett stort fan av allt det där, det var därför jag gick ut extra hårt”, säger människan. Jag undrar fortfarande om det var ett konstigt sätt att flirta, men kände att jag bara blev trött på att försvara mina fandoms och intressen och ryckte lite lätt på axlarna (egentligen tonade jag väl ut i mitten någonstans). För det var inte första gången. Eller andra. Eller tredje. Som olika killar förklarat för mig varför det jag gillar inte är bra, är undermåligt, inte något ”riktigt” intresse.

Så mitt svar på frågan är nja. Kritisera gärna mitt fandom eller saker jag gillar väldigt mycket, det gör mig ingenting om du inte gillar dem, men förvänta dig inte att jag har minsta intresse av dina synpunkter i den frågan.

Det är en diskussion jag är beredd att inte ta. Anytime.

