Etiketter

, , , ,

ebok

Vad sjutton är det här? Jag bara undrar om inte bokbranschen biter sig själv i foten på det här sättet? Jag vet att det är underliga momsregler för digitala böcker som gör att de kostar mer än tryckta, men det här är ändå lite för mycket. Varför kostar cd-versionen (som väl också är digital) inte lika mycket? Var är miljötänket här? På Amazon kostar eboken drygt 130 kr, jag fattar riktigt hur svenska momsregler kan göra den 280 procent dyrare i Sverige.

Blev lika förbannad som när jag skulle köpa en ljudbok från Amazon, minns inte vilken det var nu, men både där och på andra sajter där boken fanns fick jag svaret att just den eboken fick jag inte handla utomlands eftersom någon i Sverige hade rättigheterna till den. Till slut hittade jag den på Adlibris, men där fanns det förstås ingen ljudbok… För att kunna köpa just den boken som ljudbok skulle jag 1. Vara tvungen att köpa den översatt till svenska. 2. Få den på CD. (CD!) På 12 CD-skivor närmare bestämt, det skulle ta minst tre veckor och detta tvivelaktiga nöje skulle kosta mig 568 kronor! Den fanns inte som ebok heller, så det blev ingenting. Blev bara arg.

Det är bra för människor att läsa och det är så enkelt att ladda hem ljudböcker (och betala för dem, märk väl), och få den där boken man vill läsa just nu direkt. Men om det ska vara så dyrt och kräva paketleveranser och pappersböcker och två veckors väntetid. Då är det inte så konstigt att många väljer alternativa vägar att ”låna” böcker på (och då pratar jag inte om biblioteket).

