Etiketter

,

Veckans bokbloggsfråga var att hitta en bok i bokhyllan som påminner om en själv. Det var verkligen inte lätt. kcJag valde mellan Kitchen Confidential av Anthony Bourdain eller mangan Hot steamy glasses. Den förstnämnda för att jag jobbade i husköket i fredags och serverade mat och diskade. Sedan avslutade vi som jobbat kvällen med ett glas vin när allt var diskat och klart. Fast i Anthony Bourdains bok var det mer hårt drickande och droger efter stängningsdags. Så är det inte direkt i vårt lilla kök. Men vi brukar sitta en stund och prata om livet och sånt när alla gäster gått, så en viss relevans har det ju, om man bara läser titeln. Men det är inte direkt något som påminner om mig. Det skulle nog snarare vara Svenska skrivregler, SAOL eller den gigantiska medicinska ordboken jag fick i julas och nyss har använt för en översättning.

Hot steamy glasses stämmer väl inte så väl heller (den handlar om snygga killar på kontor Hot_Steamy_Glassessom blir kära i varandra, så det är ju relativt långt från verkligheten). Fast blicken föll på glasses, inte för att jag tycker att jag har speciellt heta glasögon utan trodde bara att de var väldigt smutsiga. Så det där stämmer ju inte alls. Fast det visade sig att det inte alls hade med glasögonen att göra, utan med glaskroppen, som tydligen börjar bli lika trött och hängig som mycket annat i kroppen med tiden. Det är en liten prick i ögat, ser ut som en vattendroppe med något svart i som inte går bort utan rör sig i synfältet som en irriterande fläck, med och utan glasögon. Vågade googla utan att tro att jag drabbats av pesten, ögoncancer eller något som skulle explodera vilken sekund som helst. Insåg att det inte är farligt och förmodligen går över. Alltid lär man sig något nytt.

