Etiketter

Någonstans har jag hört att man fastnar i det decennium där man klädde sig på ett sätt som man verkligen gillade. Fast jag tror inte det. Under alla perioder i livet har jag haft kläder som jag verkligen gillade. Det fanns med saker jag verkligen gillade på 80-talet. Som inte alls var så fult som alla verkar tro idag. Vad är det för fel på leggings, skinnjackor och oversize-toppar? Det verkar ju alla fortfarande ha. Fast ska jag välja tror jag egentligen att jag gillade 90-talet bäst. Enkelt, svart och vitt, raka linjer. Har nog fastnat där. Fast det där med spetsar, kängor och sammet som förekom på 80-talet? New romantics? Androgynt med mycket smink. Secondhandkavajer och dito klänningar, gärna lite halvtrasiga underklänningar. Men det var väl grunge? Jo, det var det. Också. Ingenting är nytt. Men materialen har blivit bättre. Annars kommer allt igen. Tänker på det här eftersom jag såg en bild och funderade på att skaffa en jeanskjol. Minns när man sydde om gamla jeans till en kjol. När det var minns jag inte riktigt pga senil. Men jag har aldrig varit särskilt bra på att sy, så det kanske inte blev så bra som jag minns.

Men det går ju att fastna i ett decennium man inte själv upplevt också. Såg ett helt gäng i en park i Brighton som fastnat i 40-talet, både killar och tjejer som var helt tidstypiskt klädda (fast några av tjejerna hade kjollängder som inte direkt skulle ha passat sig på den tiden). Eller alla dem som lajvar 1700-talet. Var på en fest en gång med massor av sådana. Tyvärr hade jag ingen riktigt tidstypisk klänning utan påminde nog mest om en någon som kunde jobbat på en saloon i vilda västern. Fast jag beundrade verkligen de riktiga lajvarnas sinne för detaljer. Dock pratade de inte franska hela tiden, vilket de borde ha gjort för att göra bilden komplett. Tror inte heller att man förvarade ett paket Marlboro i urringningen på den tiden heller. De flesta av dem hade säkert badat under det senaste halvåret också och förhoppningsvis inte använt tidstypiskt smink (det får väl finnas någon gräns för hur 1700-tal man vill vara, och en hel del skulle nog dra den vid blyförgiftning …).

Nej jag har nog fastnat i 90-talet. Eller någon uppdaterad variant av det. Ungefär så här var jag klädd då. Så här vill jag vara klädd nu. Kanske alltid.

343905_F_1

