Etiketter

Det var så skönt att komma hem till en städad lägenhet. Nu hoppas jag det håller sig ett tag, som min kära mor brukar säga. Men det gör det ju inte, men jag hoppas i alla fall att jag inte kommer att låta det förfalla fullt lika mycket. Funderade på att skaffa ett draperi framför ytterdörren så att grannar som ringer på inte kan se hur stökigt det är. Men det är nog bättre att städa lite oftare. Stökigt hemma = stökigt i huvudet heter det ju. Undrar det, jobbade med en person en gång som hade perfekt ordning på skrivbordet och millimeterprecision på alla papper och saker i lådor och hyllor. Därför kom åsynen av hens hem lite som en chock. Där såg det ut som om en jättestor elvisp rört till allting. Jag överdriver inte när jag säger att allt var täckt av cirka 50 centimeter kläder, böcker, papper och liknande. Men hen kanske hade ett extremt rörigt själsliv på fritiden och kompenserade det genom extrem ordningsfascism på jobbet. Det var lite Dr Jekyll och Mr Hyde över det hela. Hen kanske hade ett litet labb någonstans och tillverkade något som förändrade personligheten helt. För övrigt undrar jag varför de flesta gamla filmatiseringar av boken verkar förväxla Hyde med Quasimodo. Eller var det bara så att filmskurkar på den tiden måste halta och dräggla lite, ha sneda tänder och dålig hårhygien, annars skulle ingen förstå att de var onda. Idag vet ju alla att riktigt ruskiga typer ofta både tvättar håret och pratar utan att sluddra och väsa.

