Etiketter

, ,

childhoods-end-cover-450x729

Fina gamla bokomslag

läste jag för mycket länge sedan och tyckte mycket om den. Därför blev jag så glad när jag upptäckte att den kommit som miniserie (2015) i tre delar. Såg alla tre delarna efter varandra. Ja, okej. Den är bra, att Charles Dance är med är inget fel heller (Colm Meany och han som spelade i Nip/tuck är också med). Men det blir ju aldrig som boken, tycker att slutet känns lite hafsigt. Tyckte inte heller att det tänkvärda och filosofiska med boken kom fram riktigt bra. Men Charles Dance var bra (när är han inte det?).

Undrar om den som inte läst boken verkligen förstår vad som händer. Trots allt tycker jag att den är sevärd. Bra sf är välkommet, Star Wars i all ära, men det känns som om det enda som finns är just det plus en oändlig mängd Marvelfilmer som inte intresserar mig. Sorry Joss Whedon, jag älskade Buffy, Angel och Firefly, men Avengers och liknande intresserar mig inte.

Den är väl ett typiskt exempel på att filmen nästan aldrig kan överträffa boken (förutom när det gäller Twilight, men det är ju bara för att böckerna är så uselt skrivna att filmerna känns som rena mästerverken i jämförelse).

