Etiketter

, , , ,

Linda o Valentin 05-500x500En gång när jag var sjuk och stapplade ner till närbutiken på hörnet stod ett seriealbum i tidningshyllan, mitt bland alla Svensk Dam och Året runt. Väldigt ovanligt för den affären, kan inte minnas att jag såg något liknande där igen. Men i min feberdimma köpte jag albumet eftersom det såg intressant ut. Ambassadören som försvann hette det och var fjärde boken i en serie om rymd- och tidsresor med en rejäl dos samhällskritik inbakad, fast utan övertydliga pekpinnar. Linda och Valentin heter serien på svenska, i sitt franska original heter serien Valerian.1e2bd7788aec1e4789a3a3a49a3d1e07Där fick inte Linda ens vara med, fast hon nästan är mer huvudperson. På franska heter hon förresten Laureline, men det ansågs väl för svårt för svensk publik. (Ungefär som när Harry Potter and the Philosopher’s Stone fick heta the Sorcerer’s Stone i USA eftersom förlaget inte trodde att amerikanska barn skulle förstå ordet Philosopher.)

Jag följde i alla fall serien (Linda och Valentin) i många år, och den blev startskottet till en lång kärleksrelation till franska serier. Men L & V var den första. Nu såg jag att Luc Besson tydligen ska göra film av ett av albumen, de tusen planeternas rike (inte min största favorit, så där i början var serien lite mer könsstereotyp och inte lika rolig).

Filmer kan ju gå lite hursomhelst, speciellt eftersom han som spelar Valerian inte är det minsta snygg (ser ut som om han var 12 år ungefär…) och frågan är om Clara Delevigne som spelar Linda-Laureline kan spela en så stark, fräck och rolig roll (om Linda nu tillåts vara det i filmen, eller bara ska vara trulig och snygg). 2017 kommer den i alla fall och jag tänker givetvis se den.

06b9a93ae2cd0aa394d4b98ded2a95c7

Kan det här verkligen bli bra?

