Etiketter

, , ,

Vad gör du resten av tiden då? Frågade en gång en arbetskamrat eftersom jag bara var anställd på halvtid. Jobbar med andra saker, svarade jag, för det var ju sant. Undrar vad hen trodde att jag skulle svara? Rånar banker? Chillar? Planerar mitt kommande världsherravälde?

Det kanske beror på att när de som vanligtvis sitter på kontor någon gång jobbar hemma tar de det som ett slags extra ledighet. Halvtidsarbete verkar ses som något suspekt, som om man var för lat för att orka jobba heltid. Ibland sa folk lite avundsjukt att ”gud vad det låter skönt.” När jag fått den kommentaren för hundrade gången sa jag att du skulle nog inte tycka det var lika skönt när du får halva lönen. Nä, just det.

animals_beautiful_sweet_great_funny_cute_cat_background-311 (1)

Sitter och känner mig allmänt bitter och förbannad just nu eftersom jag insåg att jag suttit i 14 timmar med ett jobb,  extremt komplicerat och med väldigt mycket avancerad terminologi. För detta får jag en ersättning som en sommarjobbande 16-åring förmodligen skulle tacka nej till. Enligt min väldigt modesta uträkning för att få ihop en normal månadslön borde jobbet ha tagit 2,5 timmar. Det beror inte på att jag är otroligt slö och långsam, utan på att ersättningen är så otroligt liten. Det senaste året har den sänkts med 50%. Det ljuvliga livet som frilansande översättare som jobbar för byråer med statliga kontrakt… Borgar inte för höjd kvalitet direkt. OBS att det bara är frilansarnas ersättning som sänkts, inte byråernas ersättning. Hade jag inte andra jobb också så skulle det inte gå ihop. Önskar att jag kunde men jag har inte råd att tacka nej till jobb just nu.

Måste sluta tjata om detta och tänka på något roligare. Till exempel Romancepodden som går från klarhet till klarhet. 3 avsnitt har kommit och jag längtar redan till 4:an!

 

