Etiketter

, ,

Tror att intresset för skräck och spökhistorier väcktes den där sommaren när tv visade alla gamla klassiker efter varandra (Mumien med Boris Karloff var helt klart läskigast, tyckte jag) och jag var med en kompis på landet där hennes pappa skrämde upp oss på kvällarna genom att ha högläsning av diverse spökhistorier ur en bok som hette Mannen i svart. Jag fortsatte med att låna och läsa Poe och Lovecraft (ingen vidare kvällslektyr för en mörkrädd 11-åring…) Det gjorde mig inte mindre mörkrädd, för att uttrycka det milt. När jag trots det såg Exorcisten några år senare (pga allmänt grupptryck…) blev jag totalt vettskrämd. Jag gick omvägar varje gång jag skulle hem för att slippa gå genom ett pyttelitet skogsparti och höll säkert på med det i ett halvår. Den fick mig att undvika skräckfilmer i ett antal år, tills jag fick kabel-tv och blev mindre känslig och började tycka att det var ganska kul, framför allt med b-skräck som man kan skratta åt.

horror-movie-amigurumi-1Nästan lite gulligt.

Det vill säga tills jag lyssnade på Creepypodden.  Gillar verkligen Jack Werner som gör den, han har en bra radioröst (han ska också ha all heder för att ha hittat på Viralgranskaren i Metro) och lyckas hitta riktigt urläskiga spökhistorier från nätets skummaste vrår, där inte sällan mystiska saker händer med tekniken och på nätet. Ingenting att lyssna på sent på kvällen…

 

