Etiketter

, , ,

embyJag hade hört talas om författaren, men inte läst något av honom tidigare. Science-fiction med en väldigt intressant bild av språk. Den handlar om en planet långt ute i utkanten av det utforskade universum där befolkningen inte kan förstå abstrakta koncept och bara accepterar identiska tvillingpar som pratar samtidigt som intelligenta varelser det går att kommunicera med. Genren kallas visst ”weird fiction” och det kan jag hålla med om. Jag gillade också att hela världen eller universat inte fokuserar på könsuppdelning eller andra förlegade koncept sådär långt bort i framtiden. Tror att huvudpersonen lyckas få ihop det med en robot, ett tvillingpar och någon som eventuellt ser sig själv som man, men framför allt som språkforskare.

Kommer nog inte att läsa om den, världen var intressant, men det är ju inte direkt så att man längtar dit… Rymdresorna genom subspace eller överrymden eller något kändes inte heller lockande (annars är de ofta det bästa) eftersom de enda som kan jobba på rymdskeppen är de som klarar av det utan att bli åksjuka, alla andra måste sövas för att klara det. Eftersom jag nästan kan bli åksjuk i en gungstol numera led jag så mycket med passagerarna att det bara kändes jobbigt. Men läsvärd måste jag ändå säga att boken är, välskriven och full av spännande idéer.

Den hamnar under ”En science fiction-bok” i läsutmaningen. Fantasy är ju annars min genre of choice.

