Etiketter

,

 

Boken handlar om Lissa och Rose som är på flykt från en internatskola för vampyrer i Montana, eller rättare sagt börjar den med att de åker fast och blir transporterade tillbaka efter två år på flykt när de ägnat sig åt så extremt spännande saker som till exempel att gå på gymnasiet i vanliga skolor. De transporteras tillbaka och får Frånsett att alla är vampyrer av olika slag och lite förvecklingar i mytologin så känns det verkligen som en helt vanlig ganska fjantig highschool-historia med osympatiska eller alltför stränga lärare, det obligatoriska tjejgängsklicken, den tuffa outsiderkillen, den snygga läraren, skvaller, mobbing, onda makter som kanske kan/vill/försöker ta över bla bla bla etc, etc, etc. Inte riktigt min kopp te. Även om jag verkligen gillar YA så kan jag inte med när det känns för fjantigt. Också lite av en ripoff av House of Night-serien av mor- och dotterteamet Cast. (Värre än skräcktemat i House of Night är tanken på att skriva romance tillsammans med sin mamma…) Liknande tema men den världen var mer intressant än den i Vampire Academy. Tydligen så har den blivit film. Råkade se en bild av den som man snabbt fattar är huvudpersonens love interest och det var inte kul. Nu kan jag bara se den personen framför mig, det vill säga någon som ser ut att jobba på bensinmack, heta Conny och undvika ord med mer än två stavelser, snarare än den stiliga ryska vampyr han ska föreställa. Serien består tydligen av 6 böcker. Allt jag har att säga om det är: Orka!

