Etiketter

, , ,

romance1Har precis börjat lyssna på Romancepodden. Var lite skeptisk från början, mest på grund av namnet, pga en överdos av Barbra Cartland i ungdomen och förknippar det med stereotypa kärlekshistorier av det mest banala slaget. Men sedan visade det sig att de pratar om en hel del annat. En poddlilyc som nämner fanfic i uppskattande ordalag och genast börjar prata om mindre rumsrena ämnen stiger i min aktning och jag kommer att fortsätta lyssna med glädje.

 

9780517532539Insåg att den typen av romance de pratar om i podden är mindre Barbra Cartlands mjäkiga oskulder och mer av vad som kallades ”tantsnusk” när det begav sig (avskyvärt ord, rolig genre) och jag läste böcker där passionen var huvudsaken och hjältinnorna ofta var tuffa och starka. Ibland hämndlystna men aldrig svaga, sköra eller späda.

152403De hade inte bara fantastiskt sex utan också fantastiska kläder som ofta beskrevs i detalj. Jag hade en rätt stor samling av sådana böcker, men tyvärr gjorde jag mig av med den, inklusive Jackie Collins samlade produktion fram till slutet av 80-talet, vid en flytt (då hade de legat i källaren i flera år utan att jag saknade dem och jag tyckte att jag hade läst om dem tillräckligt många gånger redan…). Förhoppningsvis kommer romancepodden att ta upp mer i den stilen och man kanske även kan hoppas på lite queerromantik nu när till och med Harlequin har hoppat på det tåget… Känner att just det sidospåret kräver en mer noggrann genomgång, speciellt med tanke på innehållet i nästa bokpaket som snart landar i min brevlåda…

1890-affectionate_Valentine_couple-US .

