Etiketter

, , , , ,

Book hangover är när det känns som om en bok tar slut för fort och man inte riktigt kan samla sig till att börja en ny. Läste om detta i en bokblogg som undrade om andra upplevde det här. Jag ville nästan göra vågen och skrika jaaa! För jag gör det ofta.

Det kan gälla de mest oväntade böcker. Ibland är de inte ens bra. Vad gör jag då? Läser om boken förstås, ibland flera gånger i rad, bara för att jag inte vill släppa världen, personerna eller historien. Jag läser om nästan alla böcker jag gillar, förr eller senare. Men vissa läser jag0641d3c3f9c4c47a78e9646f7ed0ffde-w204@1xsom sagt om direkt när jag är klar med dem. Började upptäcka det här direktomläsningsbeteendet för länge sedan, första gången det hände var nog Drawing Blood av Poppy Z Brite som jag inte kunde lägga ifrån mig utan läste om och om igen.
En annan är Harry Potter-böckerna som jag stod och köade för att få köpa var samma sak där läste jag boken direkt, sedan en eller två gånger till på raken. Fast där var ju förväntan skyhög och spekulationerna på nästet hade pågått i månader varje gång det kom en bok. A song of Ice and Fire-böckerna har jag lyssnat på flera gånger (fast en del kapitel har jag hoppat över vid senare omlyssningar). Vet inte om det beror på att jag läser fort och slarvigt eller är lite dum så att jag behöver tid på mig (och flera försök) för att ta in allt.

hpJag läser om, så enkelt är det. Många av mina böcker har blivit utslitna och en del har jag skaffat nya ex av när de gamla fallit i allt för många bitar. Sagan om ringen är nog den jag läst om flest gånger, har slitit ut två omgångar pocket tills jag skaffade dem inbundna. Anne Rice, Anne McCaffrey och Charlaine Harris har jag också läst ett antal gånger, likaså Jan Guillous Hamilton-böcker. Vissa tröttnar jag på förstås. Alla håller inte med några år på nacken. Kanske också för att nya läsupplevelser tillkommit och att man förhoppningsvis vidgat sina vyer lite grann. Fast det bästa är ju faktiskt när det är så bra att man inte vill att boken ska ta slut. Fler sådana läsupplevelser, tack.

 

