Etiketter

, , ,

Att leva i ett kaos är ingenting att sträva efter. Det sprider sig lätt till allting inklusive hjärnan. Extremt dumt när hemmet också är arbetsplats. Ser ut över mitt skrivbord. Det är fullt av böcker, papper, pennor  och tre kaffemuggar (vad jag vet har jag bara druckit en kopp idag… Sedan lite tomma förpackningar, tre nagellack (som jag kanske använde för några månader sedan. Kanske.). Pass. Ask med örhängen. Aktivitetsarmband, mätare och laddare. Virkning. Några moleskinböcker för teckning. Lånade böcker, hårband hårborstar, almanacka, lite färgpennor, extra tangentbord, en klädroller, näsdroppar, näsdukar, pincett, alvedon. Då har jag inte räknat in de saker som faktiskt ska finnas där, som pennburkar, lampa sladdar, datorer, skrivare, bildskärm mm. Skrivbordet är stort, men inte megagigantiskt, så  det känns ”lite” rörigt.

Städning är ett nödvändigt ont, men det där med nödvändigt verkar jag glömma alltsomoftast och förtränger att det behövs. När det börjar bli för jävligt städar jag inte, då  skaffar jag appar (Unfuck your habitat, till exempel, men mest för att namnet är så bra) eller läser tips på sajter som Flylady eller liknande. Det ger åtminstone lite inspiration. Ibland kanske det funkar ett tag, sedan är jag där igen, med disk i högar, tvättberg och dammråttor stora som Rundetaarn. Borde diska, tvätta, damma, plocka, jobba etc. I stället surfar jag runt och läser om städning. Eller köper en ny golvmopp, eller några andra rengöringsprodukter. Med tanke på att det i somras fanns cirka 25 oanvända tvättsvampar i mina gömmor så lider jag nog av någon slags vanföreställning att utrustning i glada färger gör att det blir städat. M brukar alltid säga att ”nu håller det sig ett tag” när det är rent och fint.  Jag har alltid tyckt att det låter som om man bara rör sig lite försiktigt och tar det lugnt så blir det inte dammigt och skräpigt. Nej, det funkar inte. Tro mig, jag har försökt många gånger. Samtidigt som jag skriver det här har jag i alla fall lagt disk i blöt, kanske ett litet litet steg mot ett renare och mer välorganiserat liv. Kanske, ska bara läsa lite om hur man gör sitt eget diskmedel, 7 steps to declutter your home och det enkla sättet att få gjutjärnspannor rena …

figma-ex-020-levi-cleaning-ver-04Det gäller bara att ha rätt utrustning och klädsel… (eller kanske först börja kolla på Attack on Titan (bilden), det är visst ganska många avsnitt…. Har de till och med actionfigurer där huvudpersonen städar kanske det kan ge lite inspiration?)

Varför diska idag, egentligen? Det kan jag ju göra i morgon. Eller nästa vecka, eller nåt…

 

