Etiketter

, ,

ghost-ship-9780743412131_lg Den här och över 50 till. Dvs alla som jag kunde få tag på. Samlare på gränsen till manisk…

Jag har alltid haft böcker i rader bakom böckerna, inte bara av platsbrist utan också sådant som jag inte ville skylta med eller som min inre bibliotekarie rynkar på näsan åt). Inget ont om bibliotekarier, men mitt första minne av näsrynkandet var när jag 14 år gammal frågade efter böckerna om Angelique av Sergeanne Golon och bibliotekarien lutade sig strängt fram och sa till mig att ”DEN typen av böcker tar vi verkligen inte in”, med en min som om jag bett att få offra en get till satan mitt i läsesalen. Sådant sätter spår och den där bibliotekarien har nog fått mig att gömma undan både det ena och det andra. Kanske inte så mycket av skam, som för att slippa förklara vad det är, varför jag läser det och varför det är så intressant.

Men nu ska det skamliga fram i ljuset och stolt stå på parad i hyllan. Om det finns någon skam alls sitter den enbart i min hjärna. Det första som ska fram är ett 50-tal Star Trek Next Generation-böcker.

Snart ska de däremot få komma hem till mamma igen när jag hämtat dem hos T som har förvarat dem i flera år, när jag inte hade plats.

Inte för att jag skäms för dem, alla som känner mig vet att jag är en trekkie i själ och hjärta.

Star Trek-böckerna är av mycket varierande kvalitet och var väl egentligen mitt första steg in i fanfiction-världen. Skillnaden är att de är sanktionerade av den som har rättigheterna. En del är skrivna av välkända sf-författare som Diane Duane och Alan Dean Foster. En del är riktigt bra och andra riktigt usla. De som William Shatner själv skrivit är i det närmaste oläsbara.

darkmirror En av de allra bästa i serien.

